Black Diamond

Naše kořeny sahají až do roku 1957, kdy si osmnáctiletý mladík Yvon Chouinard koupil kladivo a kovadlinu a začal ručně kovat skoby. Aby si Yvon vydělal na svůj koníček, jezdil do Yosemite a z kufru svého auta prodával vybavení. Yvon měl natolik inteligentní design svého zboží, že se rychle stalo vyhledávaným. V té době bylo lezecké vybavení vzácností. Evropské skoby byly natolik plastické, že se daly použít pouze jednou nebo dvakrát. Chouinardovy skoby z tvrzené oceli měly tu výhodu, že se daly zatloukat opakovaně. Právě to je jeden z důvodů, proč lezci začali zdolávat ty nejvyšší stěny s nově nabytým sebevědomím. V roce 1958, kdy Harding zdolal část El Capitanu zvanou „Nose“, se staly Yvonovy pochromované ocelové skoby nedílnou součástí jeho výbavy. Tehdy se zrodila firma „Chouinard Equipment“ se sídlem ve Ventuře v Kalifornii.

Revoluce v lezení Jeden z raných produktů mladé firmy byla Chouinardova karabina. Měla obrovské výhody oproti již existujícím – byla lehká, pevná a nekomplikovaná. Velice brzy se tato karabina stala jakýmsi průmyslovým standardem pro lezení. Ztělesňovala principy funkčnosti, pevnosti, praktického designu a výkonu. V roce 1972 změnil článek v katalogu Chouinard Equipment navždy směr horolezectví. Koncept, který se zrodil ve Velké Británii a stal se známý pod názvem čisté lezení, a dalšího „čistého” jištění. Tato revoluce byla podpořena produkty nesl jasnou a silnou myšlenku – chránit skálu používáním vklíněnců Hexentrics a Stopper. Od té chvíle probíhá zdokonalování mimořádných technologií Hexs a Stopper, aby tyto dva konstrukční typy odpovídaly dnešní době, stejně jako odpovídaly roku 1972.

Změny à la Amerika Během 80. let se horolezectví změnilo z okrajové aktivity ve sport, který zaujal tisíce nových nadšenců. Tito nováčci byli ekonomickou záchranou horolezeckého podnikání, a zároveň jeho Achillovou patou. Vzrůstající úspěch Chouinard Equipment znamenal větší prodej, ale ten způsobil takovou viditelnost, že se společnost stala atraktivním terčem pro právníky. Třicet let poté, co Yvon vykoval svou první skobu, vyhlásil Chouinard Equipment raději bankrot, aby tak ochránil svou firmu před žalobami, které hrozily potopením celé firmy. Duch firmy ale nemohl být zapomenut a 1. prosince 1989 dřívější firemní tým podepsal dokumenty, které deklarovaly první společnost ve vlastnictví zaměstnanců v horolezeckém průmyslu. Logicky došlo i ke změně názvu na současný Black Diamond. Jeden z nich podotýká: „Naši energii jsme nasměrovali tak, abychom dosáhli udržení firmy, která má nadšení a sny nutné k výrobě nejlepšího lyžařského a lezeckého vybavení. Abychom podpořili tento cíl, přestěhovali jsme se v roce 1991 z kalifornského pobřeží do hor v Utahu. Naše základna v Salt Lake City leží jen pár minut od velkých skalních výstupů, ledopádů a skialpových tras. Jsme obklopeni horolezeckou a lyžařskou komunitou a způsobem jejího života, který se hodí k našemu poslání lézt a lyžovat co nejvíce. Přestože se změnila naše adresa, jedna věc zůstává stejná –filozofie projektu, která vznikla už před lety“.

Team spirit „Od našeho stěhování v roce 1991 se Black Diamond vyvinul v rodinu. Možná to zní jako marketingové heslo, ale tady u nás je to prostě pravda. Po práci spolu lezeme, scházíme se na parkovišti při úsvitu, abychom vyrazili na lyže, a jíme co nejvíc poledních menu v naší oblíbené restauraci Mariposa. Postupně dávalo smysl rozšíření rodiny BD o stany Bibler, Ascension Enterprises, boty Scarpa, lezecké vybavení Franklin a lana Beal. Stejně jako naše firma jsou tito výrobci poháněni láskou k produktům, které vyrábějí. Jejich pohled na obchod, život a srandu odpovídá i našemu pohledu. Tím, že jsme tyto firmy přivedli do rodiny „BD“, máme možnost zvýšit naši flexibilitu a dál se soustředit na výrobu nejlepšího lezeckého a lyžařského vybavení na světě. V rámci tradice vyrábíme veškeré zboží v naší centrále v Salt Lake City. Co začalo kladivem a kovadlinou na zahradě, se vyvinulo ve firmu představující cíle, sny a hodnoty sportu, který reprezentujeme. Od roku 1957 se naše produkty vyvíjejí, což je z části zásluha tvrdé dřiny, ale i výjimečného kolektivu. Zároveň je to výsledek toho, že každý z nás je lyžař nebo lezec. My jsme firma uživatelů, jsme největší snílci a zároveň největší kritici existujících věcí. Vývoj Black Diamondu je nikdy nekončící proces. Firmě se daří lépe než kdy před tím, a je to zásluhou nekonečné energie a oddanosti našemu sportu, které tvoří inspirující budoucnost pro nás všechny.

Výrobky značky Black Diamond jsou zastoupeny v následujících kategoriích: