Jak vybrat plášť na kolo

S příchodem nové cyklosezony nebo v případě výrazného opotřebení plášťů na kole přichází čas na jejich výměnu. Jak se však v bohaté nabídce na trhu zorientovat a vybrat takové, které budou perfektně sedět a odpovídat vašemu typu kola, stylu jízdy a terénu, ve kterém se nejčastěji pohybujete? S tím vám rádi poradíme – dozvíte se, jak vybrat správný rozměr, dezén i druh plášťů tak, aby jízda na kole byla maximálně efektivní a zároveň komfortní!

Pláště můžeme dělit na několik základních typů, a to dle druhu jízdního kola, pro který jsou určeny, a povrchu, na kterém se budete s kolem nejčastěji pohybovat. Jednotlivé druhy plášťů mají vliv na přilnavost k povrchu, rychlost i stabilitu při jízdě.

Jak vybrat plášť na kolo

Dušové vs. bezdušové pláště

V současné době můžete vybírat z dušových a bezdušových plášťů. Zatímco klasické pláště ukrývají duši a v případě potřeby je lze snadno a rychle vyměnit, bedušové pláště duši neobsahují. Lijete do nich pouze speciální těsnící tekutinu (nazývanou také jako mléko) a následně plášť nahustíte na požadovanou hodnotu. Jednou za 2 – 3 měsíce pak mléko jen doplňujete.

Výhody a nevýhody dušového pláště

Dušové pláště jsou vhodné pro občasné vyjížďky po rovinatějším terénu a pro nenáročné cyklisty.

  • jednoduchá oprava v případě defektu
  • vysoký výkon při svařování
  • nižší cena
  • lepší vzduchotěsnost
  • větší pravděpodobnost defektu
  • horší jízdní vlastnosti (přilnavost)

Výhody a nevýhody bezdušového pláště

Bezdušové pláště jsou vhodné pro náročné bikery do terénu, kteří často a pravidelně jezdí na nezpevněných či kamenných površích.

  • lepší jízdní vlastnosti
  • vyšší odolnost proti defektu
  • výplňový tmel zacelí drobné defekty
  • vyšší cena duší, ráfků, kol apod.
  • náročná oprava v případě defektu
  • náročnější údržba
INFO: Těsnost bezdušových plášťů zajišťuje speciální tmel – ten je třeba použít při instalaci pláště a během sezony jej průběžně doplňovat.

Pláště na horské kolo zajišťují stabilitu a průjezdnost terénem

Protože horský terén je velmi náročný a rozmanitý, jsou pláště na horská kola ze všech nejširší (cca 2 – 3 palce). Díky tomu dobře přilnou k nerovnostem a zajistí potřebnou stabilitu při jízdě. Důraz je kladen také na vysokou odolnost plášťů proti poškození. K dostání jsou v průměrech 26, 27,5 a 29 palců.

Podle stylu jízdy můžeme pláště na horská kola dělit do 3 kategorií:

  1. All Mountain – pláště pro jízdu z kopce i do kopce v horském terénu by měly být maximálně odolné, se vzorkem, který bude svižný i při stoupání, s přijatelnou hmotností (600 – 1 000 g).
  2. Freeride – pláště určené především pro rychlé sjezdy, musí být maximálně odolné a stabilní, v tomto případě vyšší hmotnost (900 – 1 400 g) není překážkou.
  3. Race – u těchto typů plášťů hraje hlavní roli svižnost a nízká hmotnost (300 – 400 g), je však třeba počítat s nižší odolností, a tedy vyšším rizikem defektu.

Pláště na trekové kolo si poradí na asfaltové silnici i polní cestě

Trekingové pláště mají oproti předchozímu typu jemnější vzorek a kladou menší odpor při jízdě, protože s trekingovým kolem se budete pravděpodobně nejčastěji pohybovat po silnici, polních a štěrkových cestách. Jsou univerzální, dobře přilnou k asfaltu i nezpevněnému terénu. Jejich průměr je nejčastěji 28 palců, šíře se pohybuje v rozmezí 32 – 54 mm (čím náročnější je terén, ve kterém nejčastěji jezdíte, tím širší plášť vyberte).

Pláště na silniční kolo nesmí klást odpor při rychlé jízdě

Protože silniční cyklisté si nejraději užívají plynulé a svižné jízdy, jsou tomu přizpůsobeny také silniční pláště. Ty jsou velmi útlé (19 – 28 mm) a mají pouze decentní vzorek – ten zajišťuje minimální odpor, který nebrání v rychlé jízdě. K dostání jsou běžně o průměru 28 palců.

→ Speciálním a oblíbeným druhem silničních plášťů jsou tzv. galusky, které mají speciální konstrukci, kdy je duše všitá přímo do pláště. Jejich výhodou je velmi nízká hmotnost, dobrá valivost a odolnost v případě defektu – lze na nich pomalu dojet k místu opravy. K instalaci však vyžadují speciální druh ráfku, na který se nalepí.

INFO: Pokud hledáte pláště na dětské kolo, nejdříve zjistěte průměr kola (ten se liší v závislosti na výšce dítěte). Vybírat můžete z průměrů 12 – 24 palců. Dezén plášťů se nejvíce blíží plášťům pro horská kola, protože děti ocení při jízdě dobrou stabilitu a přilnavost k povrchu.

Parametry plášťů na kolo

K tomu, abyste vybrali vhodný plášť pro své kolo, nestačí znát pouze jeho typ. Zásadní jsou také vhodné rozměry, které budou sedět na ráfek, volba dostatečně kvalitního materiálu s dobrou životností a další parametry, které si nyní rozebereme podrobněji.

Rozměry – jak určit správný průměr a šířku pláště na kolo?

Naprosto zásadní je odpovídající průměr pláště, který musí odpovídat průměru ráfku. Tyto údaje obvykle najdete přímo na starém plášti kola na boční straně, případně můžete ráfek změřit metrem.

→ Běžně se průměr uvádí v palcích, přičemž 1 palec se rovná 2,54 cm.

Šířku pláště si oproti tomu můžete vybrat do jisté míry dle vlastních preferencí. Plášť však musí být širší než ráfek a vejít se mezi vidlice. Jak už jsme zmínili výše, každý typ pláště má určitý rozsah šířky. Obecně platí, že čím vyšší stabilitu požadujete, tím širší pláště můžete vybírat. Naopak užší pláště jsou při jízdě obvykle svižnější.

Dezén vybírejte dle povrchu, na kterém nejčastěji jezdíte!

Také dezén se z velké míry odvíjí od typu pláště a stylu jízdy. Zatímco horská kola jsou vybavena výrazným hlubokým dezénem, který nebude prokluzovat v hlíně ani bahně, silniční pláště jsou téměř hladké. Pláště pro treková a horská kola mohou mít různě velké výstupky – platí, že čím náročnější (kamenitější, bahnitější) je terén, tím hrubší dezén vybíráte.

Materiál pláště na kolo

Dalším měřítkem je kvalita použitého materiálu při výrobě pláště. Ta se projevuje také ve výsledné ceně. Abyste lépe porozuměli vlastnostem textilní kostry, měli byste znát významy těchto často užívaných pojmů:

  • EPI a TPI – značí hustotu tkaniny, čím vyšší je tato hodnota, tím je plášť odolnější, a obvykle také kvalitnější. Opět platí, že do horského terénu potřebujete vyšší hustotu než na silnici.
  • PSI – udává, na jaký tlak je možné plášť dofoukat.
  • Tvrdost pryže – zatímco měkká směs je vhodná do terénu, protože má lepší přilnavost, tvrdou pryč oceníte na silnici, je svižnější a odolnější.

Nejčastěji kladené otázky při výběru pláště na kolo

Jak se liší drátová nebo kevlarová patka pláště?

Patka je součástí pláště. Má za úkol těsně přilnout k ráfku kola. Drátové patky jsou levnější, avšak dosahují vyšší hmotnosti. Kevlarové patky jsou výrazně lehčí a také spolehlivější, musíte však počítat s vyšší pořizovací cenou.

Jak hustit jízdní kolo?

Aby plášť mohl při jízdě naplno fungovat jak má, je třeba jej správně nahustit. Vždy záleží na typu jízdního kola a terénu, ve kterém se budete pohybovat.

  • U horských kol se obvykle hustí na tlak 1,5 – 2,5 baru.
  • Trekingová kola mohou být huštěna až na 4 bary.
  • Silniční kola se hustí na 6 – 9 barů.

Jak vyměnit plášť a duši na kole?

Pokud vyrážíte na delší výlety do neznáma, vyplatí se vám umět vyměnit plášť i duši na kolo v případě defektu nebo opotřebení. Jak na to?

  1. Nejdříve uvolněte brzdový systém, řetěz přesuňte na nejmenší kolečko a kolo demontujte z vidlice (obvykle pomocí rychloupínáku).
  2. Nyní kolo vypusťte za pomoci ventilku a uvolněte plášť z rámu. Velmi vám pomohou tzv. montpáky, které vložíte mezi plášť a ráfek a postupně je posouváte po obvodu ráfku. Díky tomu se plášť uvolní. Vyjměte z něj duši.
  3. Nasaďte na ráfek nový plášť (ve správném směru dle vzorku). Vložte do něj mírně nafouknutou duši a zarovnejte patku pláště na ráfek. Ventilek duše usaďte na místo a zamáčkněte.
  4. Napumpujte duši na správný tlak tak, aby ráfek rovnoměrně doléhal k patce pláště.
  5. Kolo instalujte zpět do vidlice a zajistěte brzdy.
TIP! Na cesty se vybavte sadou lepení na kolo. S její pomocí defekt snadno opravíte.