Praha, 30. prosince 2010
Ani o letošních Vánocích Češi na dárcích nešetřili. Podle prosincových čísel internetové nákupní galerie MALL.CZ sice poklesla průměrná hodnota objednávky, ovšem útrata byla v meziročním srovnání vyšší o 59 % a počet objednávek byl dokonce dvojnásobný. Zajímavostí pak je, že ačkoliv před Vánoci padaly rekordy v návštěvnosti, čísla byla překonána 27. prosince, kdy začaly povánoční výprodeje.
Podle očekávání letos zákazníci nakupovali více levnějších dárků. Průměrná hodnota objednávky klesla na MALL.CZ z loňských 3300 Kč na letošních 2650 Kč, tedy zhruba o 20 %. Pokles byl však vyvážen 100 %nárůstem počtu objednávek, díky čemuž byla celková prosincová útrata o 59 % vyšší než minulý rok.
„Pokles průměrné hodnoty objednávky přičítám několika faktorům. Významně se na něm podepsal pokles cen elektroniky, kdy například o Vánocích žádané LCD televizory zlevnily od loňska o desítky procent,“ vysvětluje generální ředitel MALL.CZ Marek Liška. „Navíc mezi zákazníky roste popularita rychloobrátkového zboží, které vede k opakovaným nákupům v nižší hodnotě. A samozřejmě k poklesu mohla přispět jistá opatrnost zákazníků, kdy vybírali raději více levnějších dárků, ale to je jen jedna z příčin.“
Největší frmol nastal v pondělí 13. prosince, jen o málo méně živě bylo o týden dříve, v pondělí 6. prosince. I letos tak zákazníci nechali nákupy na poslední chvíli. Zajímavostí je, že rekord návštěvnosti z 13. prosince byl překonán těsně po Vánocích. 27. 12. totiž MALL.CZ zahájil historicky největší výprodej, a díky tomu se do nákupní galerie přišlo podívat 232 000 lidí. „Díky výprodejům nastává druhá vlna zájmu, která trvá až do konce ledna, nikoliv povánoční nákupní mrtvo, jak by se možná zdálo logické,“ říká Marek Liška.
Nejpopulárnější dárky podle MALL.CZ
- fotorámečky a fotoaparáty Kodak
- hra Activity
- česká Remoska
- externí disky Verbatim
- mixéry Bosch
- domácí pekárny Sencor
- sodovkovače Sodastream
- LCD televizory Samsung