CZ 2018-10-SG-XmasDeco


Češi utrácejí za vánoční dárky stejně jako loni, v dalších zemích Visegrádské čtyřky lidé šetří

Praha, 17. prosince 2012

Zatímco v Česku letos utrácejí zákazníci za dárky stejně peněz jako v minulém roce, v ostatních zemích Visegrádské čtyřky se šetří. Průměrná cena předvánoční objednávky na Slovensku, v Polsku i Maďarsku meziročně klesla o 15–25 %. Vyplývá to z průzkumu internetové nákupní galerie MALL.CZ, která má v zemích V4 své internetové obchody.

„Před loňskými Vánocemi nakupovali čeští zákazníci průměrně za necelé tři tisíce korun. Letošní předvánoční čísla jsou téměř na korunu stejná,” říká Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ. „Vypadá to tedy, že české Vánoce budou letos i přes krizi stejně bohaté jako v roce 2011. Ve zbývajících zemích V4 průměrná cena objednávky klesla. Přestože Poláci letos vynakládají za nákupy na internetu podobné částky jako Češi, jsou jejich výdaje za dárky v meziročním srovnání o 30 % nižší. Podobné je to v Maďarsku a na Slovensku. I přes to však internetové prodeje v celkových číslech ve všech zemích rostou,” dodává Marek Liška.

Řadu zajímavých společných znaků i rozdílností lze vysledovat, pokud se podíváme na nejprodávanější předvánoční zboží. Jako vánoční dárek nejvíce boduje LEGO, které se jako jediné ve všech zemích V4 dostalo do top 10 nejprodávanějších dárků.

Mezi nejvíce oblíbené dárky u českých zákazníků patří dále malé kuchyňské spotřebiče, jako jsou mixéry, mlýnky na kávu nebo sodovkovače. Z černé elektroniky se do top 10 probojovala herní konzole Sony PSP.

Na Slovensku je naopak elektronika mezi dárky velmi populární. Mezi deseti nejvíce prodávanými dárky jsou dva tablety, čtečka knih, chytrý telefon i sluchátka. Více než v Česku je elektronika jako dárek oblíbená i v Polsku a Maďarsku. Zde se do top 10 dostaly například i televize, v Polsku je dokonce LED televize LG úplně nejprodávanějším předvánočním zbožím.

„Mezi dárkové favority se tento týden dostanou dárkové certifikáty, které budou pro řadu nakupujících díky své elektronické podobě ideálním dárkem na poslední chvíli. Oproti minulému týdnu čekáme nárůst poptávky po voucherech až o 300 %,” doplňuje Marek Liška.