CZ Víkendománie


Jak vybrat skútr

Skútr je dopravní prostředek ideální k přepravě po obci nebo na kratší meziměstské vzdálenosti.

Benzínové skútry s obsahem 125 ccm můžete řídit s řidičským průkazem kategorie B, proto na ně narazíte zdaleka nejčastěji. Vzhledem k tomu, že se ale nejedná zdaleka o jedinou dostupnou kategorii na trhu, připravili jsme si pro vás seznam otázek, které by vám výběr nového skútru měly výrazně usnadnit:

    Na co myslet před nákupem skútru

  1. Chcete benzínový nebo elektrický skútr? Elektrický skútr doporučujeme uživatelům, kteří jsou příznivci „ekologického provozu“. Jeho hlavní přednosti jsou totiž nízké provozní náklady, tichý provoz, žádné emise, minimální servisní náklady, servisní prohlídka pouze 1x ročně, možnost garážování i ve sklepních prostorech činžovních domů a u menších modelů vyjímatelná baterie s možností nabíjet doma nebo v zaměstnání bez ohledu na místo parkování skútru. Nakrmení benzínového skútru je pak mnohem rychlejší než nabití toho elektrického. Další výhodou je nižší pořizovací cena, je však třeba počítat s vyššími náklady na provoz a servis.
  2. K čemu budu skútr používat? Potřebujete popojíždědlo do práce, po městě, na chalupu, do školy, na nákup, na úřady, mezi městy nebo na výlety a dovolenou? Pro občasnou jízdu a krátké pojížďky splní svou funkci takřka jakýkoliv model. Pro pravidelné ježdění a cestování na delší vzdálenosti už je ale vhodné volit skútr větší velikosti, ideálně rovnou s úložným boxem, který využijete pro úschovu přilby nebo přepravu nákladu. Pro cestování a výlety na vzdálenosti přesahující 40 km volte raději skútry největší velikosti. Odvděčí se vám pohodlným svezením a větší ochranou proti nepříznivému počasí.
  3. Budu jezdit sám nebo ve dvou? Pro pravidelnou jízdu ve dvou volte skútr střední nebo rovnou maximální velikosti, aby měl dostatek místa a pohodlí nejen řidič, ale také spolujezdec.
  4. Jak by měl váš skútr vypadat? Výběr designu skútru je na osobním vkusu každého budoucího řidiče. Pořídit lze skútry sportovní, cestovní a retro. Pro pohodovou jízdu jsou určeny skútry s retro designem navazují na italský design 50tých a 60tých let. Elegantní tvary jsou u nich spojeny s kvalitním sedadlem a dbáno je zde především na pohodlí uživatele. Sportovní skútry jsou pak lehké, obratné, s atraktivním designem a v řadě případů také s moderním LED osvětlením pro všeobecné použití. Cestovní skútry jsou robustnějších tvarů, kdy je kladem důraz především na pohodlnou sedačku a dostatečný prostor pro nohy. Většina modelů má také integrovaný plexi štít pro dokonalou ochranu posádky proti povětrnostním vlivům.
  5. skútr

  6. Co by měl váš skútr ještě umět? Doplňky jsou důležitým prvkem ovlivňujícím výběr skútru. V případě zamýšlených výletů vybírejte skútr s velkým zavazadlovým prostorem a možností osazení úložného boxu na zadní nosič, případně s opěrkou pro spolujezdce. No a pokud jezdíte bez ohledu na počasí, určitě berte skútr s předním plexi štítem.
  7. Co vám dovolí váš řidičský průkaz? Zákony zde hovoří zcela jasně. S jednotlivými kategoriemi vašeho řidičského průkazu se budete moct prohánět po českých silnicích na následujících strojích:
  • skupina AM – Jednostopé vozidlo do konstrukční rychlosti 45 km/h nebo obsahu 50 ccm. Minimální věková hranice 15 let.
  • skupina A1 – Jednostopé vozidlo do obsahu 125 ccm a do výkonu 11kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg. Minimální věková hranice 16 let.
  • skupina A2 – Jednostopé vozidlo do výkonu 35kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg. Minimální věková hranice 18 let.
  • skupina A – Jednostopé vozidlo s jakýmkoliv výkonem motoru, pokud osoba dosáhla věku 24 let, nebo dosáhla věku 20 let a je nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávněn pro skupinu A2.
  • skupina B – Jednostopých vozidel s automatickou převodovkou o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm, o výkonu motoru nejvýše 11kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg.

Povinné ručení, havarijní pojištění a registrace skútru

Protože skútry jsou dle našich zákonů považovány za jednostopá motorová vozidla, vztahují se na ně samozřejmě také povinnosti týkající se sjednání povinného ručení, registrace a na škodu není ani sjednat si havarijní pojištění. Po zakoupení svého vysněného stroje byste tedy neměli zapomenout na následující úkony:

  1. Sjednání povinného ručení – elektrické i benzínové skútry musí mít ze zákona sjednanou odpovědnost z provozu vozidla nebo taktéž povinné ručení. Potřebujete pro to doklad totožnosti a velký technický průkaz, případně C.O.C. list. Na základě sjednání povinného ručení pak dostanete zelenou kartu, která je dokladem prokazujícím zákonné pojištění. Po přidělení registrační značky její číslo nahlaste pojišťovně.
  2. Registrace – probíhá pouze s dokumenty a není proto nutné se skútrem jezdit na STK nebo na úřad. Pro registraci bude nutné doložit vyplněnou žádost k registraci nového vozidla, kupní smlouvu, fakturu – daňový doklad, zelenou kartu prokazující sjednání povinného ručení, velký technický průkaz nebo C.O.C. list („rodný list“ skútru) a doklad totožnosti, u podnikající osoby pak navíc ještě živnostenský list nebo výpis z obchodního rejstříku. Registraci skútru provádí registr silničních vozidel v rámci dopravního odboru na obecních úřadech s rozšířenou působností, přičemž od 1. 6. 2017 je možné provést registraci na kterémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností bez ohledu na trvalé bydliště. Správní poplatek činí 300 až 500 Kč dle výkonu. Po registraci obdržíte osvědčení o registraci vozidla takzvaný malý technický průkaz a registrační značku.
  3. Sjednání havarijního pojištění – to je sice nad rámec zákonného pojištění, skútr ale můžete pojistit také proti krádeži, živelné pohromě, poškození, srážce se zvěří nebo havárii vlastní vinou.