Jak vybrat objektiv

Objektiv je čočka nebo soustava čoček vytvářející opticky změněný obraz, který se dále zpracovává a tělo digitálních zrcadlovek (DSLR) se bez něho neobejde. Tělo objektivu samo o sobě dokáže obraz pouze zaznamenat, ale na snímač či kinofilm jej promítne právě objektiv. Právě proto je výběr objektivu tolik důležitý a především na něm záleží, zda bude obraz krásně prokreslený a ostrý do detailů, či bude zdeformován nejrůznějšími optickými vadami (např. rozostřen a podobně).

Který objektiv je ten „správný“?

Jednotná odpověď na tyto otázky neexistuje. Každý fotograf amatér i profesionál má jiné nároky a potřeby fotit v nejrůznějších situacích. Někdo rád fotí reportážní scenérii, jiný krajinu, další svatby či promoce a ostatní spoustu jiných akcí a příležitostí.

Důležitá otázka, kterou si je třeba položit při výběru objektivu je, zda se chystáme docílit profesionálních fotografií, či plánujeme dělat zvětšeniny na výstavy a podobné akce, nebo jen chceme fotografie do rodinného fotoalba a občas udělat pár zvětšenin.

Doufáme, že vám řádky níže poradí, který objektiv je pro vás nejvhodnější.

Typy objektivů

Objektivy s pevným ohniskem

Objektivy s pevným ohniskem jsou téměř vždy kvalitnější a světelnější než zoom objektivy, přestože je jejich konstrukce daleko jednodušší. Oproti zoom objektivům jsou však méně pohotové.

Zoom objektivy (objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností)

Zoom objektivy dokáží nahradit hned několik pevných objektivů najednou a není tedy nutné mít jich tolik. To se ovšem také projeví na vyšších nákladech na pořízení objektivu.

Jak vybrat objektiv

Objektivy podle ohniskové vzdálenosti

  • rybí oko (>15mm): širokoúhlý s deformací perspektivy
  • super širokoúhlý (cca 14–24 mm): vhodný pro fotografování krajiny, architektury, či interiérů
  • širokoúhlý (cca 24–35 mm): vhodný zejména pro reportážní fotografie, krajinu a interiér
  • střední ohnisko (30–100 mm): nazývá se také základní zoom objektiv a znamená přirozené zobrazení. Vhodný je především pro portrétní fotografii
  • normální objektiv (50 mm): představuje zorný úhel lidského oka
  • teleobjektiv (100–300 mm): vhodný pro reportážní, krajinnou a portrétní fotografii
  • super teleobjektiv (>300 mm): vhodný pro sportovní fotografii (fotbalové zápasy), či krajinářskou fotografii

Clona a ohnisková vzdálenost

Jedná se o parametry, které určují výslednou hloubku ostrosti (pokud požadujete záběr s malou hloubkou ostrostí, použijte světelný objektiv). Je to právě širokoúhlý objektiv, který má požadovanou velkou hloubku ostrosti, tedy při požadavku na rozostřené pozadí je minimální clonové číslo (tedy vysoká svtětelnost), jediným možným způsobem jak tohoto požadavku dosáhnout.

Světelnost objektivu

Světelnost se značí písmenem f a pomocí číselného údaje (f/2,8, f/5,6, …). Jedná se o klíčovou vlastnost objektivu. Když nemůžeme použít blesk a nechceme kvůli kvalitě snímků použít vyšší citlivost snímače (například při focení v kostele, v katedrálách a podobně), tak je tento parametr objektivu naprosto zásadní.

Pravidlo světelnosti: čím nižší číselný údaj, tím více světla je objektiv schopen propustit a tím kratší čas je potřeba ke správné expozici snímku.

U zoom objektivu je označen rozsahem světelností pro široké a dlouhé ohnisko (např. f/3,5 - 5,6). Ani u nejkvalitnějších zoom objektivů zpravidla nebývá světelnost lepší než f/2,8.

U pevného objektivu je díky jeho jednodušší optické stavbě možnost dosáhnout světelnosti až f/1,4.

Cena a konstrukce objektivu

Pro běžného uživatele

Ojektiv je vyroben především z umělých hmot, ale nejedná se o bakelit, apod. Tento objektiv je určen pro běžné použití, není odolný vůči nárazům, prachu, vodě a jiným vlivům. Jeho veliká výhoda jsou malé rozměry, nízká hmotnost i cena, ale nevýhoda je jeho nižší světelnost.

Pro náročné amatéry / poloprofesionály

Objektiv má odolnější konstrukci, většinou s kovovým bajonetem. Zpravidla disponuje lepší světelností i optickou kvalitou. U tohoto typu objektivu bývá standardem vnitřní ostření, díky němuž se neotáčí přední člen objektivu a usnadňuje se tak použití filtrů nebo optického stabilizátoru.

Pro profesionální použití

Objektiv bývá odolný proti nárazům, prachu, stékající vodě. Je u něho použito nejkvalitnějších optických skel. Světelnost zoomů bývá výhradně f/2,8, tedy není problém fotografování při zhoršených světelných podmínek. Veliká výhoda těchto objektivů je vysoká světelnost, naopak nevýhoda je hmotnost a v neposlední řadě také cena.

Použití objektivů na digitální zrcadlovky, které byly konstruovány pro kinofilmové zrcadlovky

Je to možné, ale měli byste si uvědomit, že mají nižší zorný úhel, než jsme byli u klasických fotoaparátů zvyklí (je to dáno tím, že snímače digitálních zrcadlovek jsou většinou menší než kinofilmové políčko). Objektivy o stejné ohniskové vzdálenosti mají tedy jakoby „užší“ záběr a může zdát, že mají delší ohnisko (zorný úhel objektivu je vždy vztažen k formátu snímače).

Pravidlo: Čím menší snímač je použit, tím menší je úhel záběru při použití stejného objektivu.

Přepočet digitálních rozsahů ohnisek na kinofilm

Je velmi důležitý, neboť vám možňuje vytvořit si lepší představu o tom, co jste schopni vyfotografovat. V tomto případě záleží především na výrobci, jaký koeficient pro přepočet uvádí.

Pro objektivy na DSLR

  • NIKON, SONY, PENTAX, SAMSUNG platí koeficient 1,5
  • Canon platí koeficient 1,6 (pouze u Canon EOS 1D je koeficient 1,3
  • Olympus, Panasonic a Leica platí koeficient 2