Jak vybrat rotoped

Rotopedy jsou skvělými pomocníky při hubnutí, posilování svalů nebo rekonvalescenci. Často je v zimních měsících využívají cyklisté při tréninku, efektivně posilují hlavně dolní partie těla. Rotopedy jsou vhodné i pro seniory nebo osoby po úrazech. Poradíme vám, dle jakých kritérií rotoped vybírat a v čem se liší rotoped od cyklistického trenažéru.

Proč cvičit na rotopedu?

  • Posílíte svaly nohou a zpevníte celé tělo.
  • Rotoped pomáhá s formováním postavy a při hubnutí.
  • Jízda na rotopedu má kladný vliv na kardiovaskulární systém.
  • Pravidelní cvičení urychluje rekonvalescenci po zranění.
Jak vybrat rotoped

Rotoped vybírejte dle typu konstrukce a fyzické kondice

Rotopedy mohou mít několik podob – liší se zejména konstrukcí. Každý typ je vhodný pro jiné využití, proto byste měli nejdříve zvážit, jak chcete rotoped využívat.

Klasický rotoped patří k nejrozšířenější variantě

Klasické rotopedy se vzpřímenou konstrukcí jsou vhodné pro rekreační sportovce, kteří chtějí doma pravidelně cvičit a udržovat si tak fyzickou kondici nebo zhubnout.

  • cenově dostupné a skladné
  • velký výběr modelů
  • mají obvykle méně funkcí než cyklotrenažéry

Cyklotrenažér je ideální pro aktivní cyklisty

Cyklotrenažéry téměř dokonale simulují jízdu na kole, proto jsou vhodné především pro cyklisty, kteří nechtějí v zimě ztratit formu.

  • cvičení je ještě efektivnější než u rotopedu
  • nabízí více funkcí
  • vyšší pořizovací cena

Recumbent je vhodný i pro osoby s omezenou hybností

Recumbenty jsou rotopedy horizontální konstrukce. Díky vyššímu komfortu jsou vhodné i pro osoby po úrazech, s tělesným hendikepem nebo naprosté začátečníky či seniory.

  • komfortnější posed při cvičení
  • náročnější na prostor

Na jaké speciální druhy rotopedů můžete při výběru narazit?

Skládací rotoped nezabere skoro žádné místo

Skládací rotopedy jsou ideálním řešením pro ty, kteří bojují s nedostatkem místa, mají v plánu užívat rotoped pouze příležitostně, nebo jej pravidelně převážet. Díky jednoduché skládací konstrukci rotoped za malou chvíli složíte a uložíte například pod postel nebo za skříň.

Mini rotopedy jako praktické řešení (nejen) pro seniory

Mini rotopedy jsou oblíbené pro své kompaktní rozměry. Na rozdíl od ostatních modelů nejsou vybaveny sedlem ani řidítky. Slouží k posilování horních i dolních končetin. Často se užívají v rámci rehabilitace, jsou proto vhodné i pro seniory.


Co rozhoduje u výběru rotopedu?

Pokud již máte jasno v tom, jaký typ rotopedu je pro vás ten pravý, zaměřte se na provedení jednotlivých konstrukčních prvků, množství funkcí a variabilitu rotopedu. Co by vás mělo nejvíce zajímat?

Konstrukce rotopedu

  • Rám rotopedu – by měl být dostatečně robustní, nejlépe vyrobený z kvalitní oceli. V opačném případě bude rotoped nestabilní a při vyšší zátěži nebude jízda příliš pohodlná.
  • Řidítka – by měla být výškově nastavitelná, abyste si rotoped mohli pohodlně přizpůsobit dle výšky postavy. Výhodou je také dostatečné polstrování řidítek.
  • Šlapací pedály – u klasických rotopedů najdete nejčastěji plastové nebo kovové pedály s popruhy, které udrží nohu na svém místě. U některých cyklotrenažérů se můžete setkat s nášlapy, které se používají u některých jízdních kol.
  • Sedlo – musí být především pohodlné. Oblíbená jsou gelová sedla, která se tvarově přizpůsobí a ani při delší jízdě netlačí. Důležitá je možnost výškové regulace sedla. Některé modely umožňují také posunutí vpřed a dozadu, čímž lze upravit vzdálenost sedla a řídítek dle výšky postavy.

Konstrukce rotopedu

U rotopedů se můžete setkat se třemi druhy brzdového systému:

  • Páskový brzdný systém – najdete u nejlevnějších rotopedů, musíte však počítat s tím, že se jedná o rotopedy nižší kvality, které dosahují poměrně vysoké hlučnosti. Hodí se především pro nenáročné uživatele.
  • Magnetický brzdný systém – najdete u střední cenové třídy rotopedů, vynikají plynulým a tichým chodem a dlouhou životností.
  • Indukční brzdný systém – známý také jako elektromagnetický brzdný systém najdete u poloprofesionálních a profesionálních modelů. Vyniká naprosto plynulým a bezhlučným chodem, který zvládá i vyšší zatížení. Nevýhodou může být vyšší pořizovací cena.

Jaký je rozdíl mezi ručním a elektronickým nastavením zátěže?

Zátěž, tedy odpor rotopedu, můžete nastavovat ručně nebo elektronicky. Ruční nastavení zátěže je jednoduché, najdete jej u levnějších modelů. Elektronické nastavení zátěže patří k modernímu řešení, rotoped automaticky zvyšuje a snižuje zátěž během jízdy tak, aby cvičení bylo maximálně efektivní.

Hmotnost a typ setrvačníku

Hmotnost setrvačníku ovlivňuje plynulost jízdy. Pro plynulou jízdu byste měli volit setrvačníky s minimální hmotností 5 kilogramů.

Setkat se můžete se 2 typy setrvačníků:

  • Setrvačník bez volnoběhu – se často používá u cyklotrenažérů, pedály se po celou dobu točí společně se setrvačníkem až do úplného zastavení.
  • Setrvačník s volnoběhem – pracuje na stejném principu jako většina jízdních kol, kdy setrvačník stále běží, ale pedály už se netočí.

Nosnost rotopedu

Maximální nosnost u rotopedů se pohybuje mezi 80 – 150 kg. Nosnost vybírejte s ohledem na vlastní hmotnost, doporučujeme volit rotopedy s vyšší nosností (přibližně o 20 % vyšší, než je hmotnost nejtěžšího uživatele), které jsou obvykle odolnější a vydrží i vyšší zátěž.

Druh napájení

Rotopedy můžete napájet přímo ze sítě, nebo za pomoci akumulátoru. El. energii potřebují rotopedy k aktivaci počítače. U rotopedů napájených ze sítě odpadá starost s dobíjením akumulátoru, je však třeba umístit je do blízkosti zásuvky. Akumulátorové rotopedy lze postavit kamkoliv, je však třeba myslet na pravidelné dobíjení.

Hlučnost

Pokud chcete při jízdě na rotopedu sledovat televizi, nebo poslouchat hudbu, zaměřte se také na hlučnost konkrétního modelu. Modely s hlučností do 50 dB lze považovat za poměrně tiché stroje.


Jaké funkce by měl rotoped ovládat?

  • Měření ujeté vzdálenosti – patří k základní funkci, rotoped na displeji zobrazí ujetou vzdálenost.
  • Doba jízdy – počítač zaznamenává dobu cvičení.
  • Měření spálených kalorií – měří aktuální počet spálených kalorií, tuto funkci ocení hlavně ti, kteří chtějí snížit hmotnost.
  • Měření tepové frekvence – lepší modely disponují funkcí, která měří tepovou frekvenci. Nejpřesnější měření provedete za pomoci hrudního pásu.

Jaké funkce by měl rotoped ovládat?

Kvalitní modely rotopedů a cyklotrenažérů umožňují propojení s chytrým telefonem nebo tabletem, pomocí aplikace. Díky tomu budete mít veškeré informace o tréninku ve svém zařízení. Navíc můžete u cvičení sledovat svůj oblíbený seriál.


Jaké funkce by měl rotoped ovládat?

Praktické doplňky, které usnadní manipulaci s rotopedem

  • Posuvná kolečka – na podstavci rotopedu umožní snadnou manipulaci v případě, že potřebujete rotoped přemístit. Jednoduše jej nadzvednete na jedné straně a za pomoci koleček převezete na místo.
  • Madlo – slouží k pohodlnému uchopení rotopedu při převážení.

TIP: Pokud chcete posilovat zároveň dolní i horní končetiny, pořiďte si eliptický trenažér, se kterým je cvičení efektivní a zároveň šetrné ke kloubům.

Nejčastěji kladené otázky při výběru rotopedu

Proč si pořídit právě rotoped?

Rotoped patří k nejdostupnějšímu vybavení pro efektivní domácí cvičení. Cvičení na rotopedu je prospěšné při snižování hmotnosti, zotavení se po operaci pohybového aparátu i pro udržení tělesné kondice. Nezatěžuje klouby a pozitivně ovlivňuje srdeční činnost.

Jaké má router pokrytí prostoru?

Jelikož dosah zařízení ovlivňuje mnoho faktorů (např. síla stěn, členitost prostoru apod.), tento parametr obvykle u daného modelu nenajdete. Pokud chcete mít jistotu, že bude pokrytí dostatečně silné po celém prostoru, vyberte si modely, které lze propojit s dalšími aparáty a dosah tak účinně zvýšit.

Jak začít cvičit na rotopedu?

Pokud s jízdou na rotopedu začínáte, doporučujeme postupovat dle následujících kroků:

  • Nejdříve je třeba seřídit výšku sedla i řídítek na výšku vaší postavy. Správné nastavení poznáte tak, že nohy budou při prošlápnutí pedálu mírně pokrčené.
  • Před samotnou jízdou je třeba se poctivě rozcvičit, aby došlo k protažení i zahřátí svalů.
  • Průběh tréninku by měl mít pozvolný nástup, aby se tělo zahřálo, poté můžete přidat na intenzitě. Nakonec před ukončením jízdy zátěž opět snižte. Zvolit můžete i některý z přednastavených programů.
  • Nakonec se opět protáhněte, předejdete tak bolesti svalů.

Jak na údržbu rotopedu?

Pravidelně byste měli rotoped otírat od potu, nejlépe po každé jízdě. Jednou za čas je dobré dotáhnout uvolněné komponenty, případně promazat mechanické části., které by časem mohly začít nepříjemně vrzat.

Jaký je rozdíl mezi rotopedem a cyklotrenažérem?

Zatímco klasické rotopedy jsou vhodné ke kondičnímu cvičení v pohodlí domova, cyklotrenažéry se hodí spíše pro aktivní sportovce, kteří chtějí co nejlépe simulovat jízdu na kole. Rotopedy umožňují pohodlný posed s rovnými zády, na cyklotrenažéru se stylem posedu přiblížíte jízdě na silničním kole.