Jak vybrat jízdní kolo

Nejprve si odpovězte, kdo na kole bude jezdit a v jakém terénu

Nejprve si odpovězte, kdo na kole bude jezdit a v jakém terénu

Cyklistika se stala oblíbeným sportem, představuje možnost zdravého pohybu a relaxace v přírodě, a to v každém věku. Kolo se tak opět vrátilo na výsluní a je nyní velmi populárním dopravním prostředkem.

Než se rozhodnete k nákupu

Než se rozhodnete k nákupu, je třeba si ujasnit kritéria výběru. Hlavní roli hraje terén, ve kterém se budete pohybovat. Neexistuje 100% univerzální kolo – vždy je vhodné pro určitý typ terénu. Použití je možné samozřejmě téměř kdekoli, ale výsledkem takové jízdy mohou být nejen bolavá záda, nohy, ale i bolavé klouby z jízdy v terénu bez odpružení.

Dalším parametrem je celková kvalita kola s ohledem na předpokládané ujeté kilometry a styl jízdy. Při výběru sledujeme:

  • úroveň kvality zpracování použitých dílů (sady komponentů)
  • technologii zpracování rámu
  • kvalitu použitých kol
  • výšku postavy jezdce

Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně omezit váš výkon a způsobit mnoho nepříjemných pocitů během jízdy i po ní.

Komponenty neboli sada komponentů

Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Správně je však sada komponentů soubor dílů konkrétního výrobce stejné úrovně a označení, například Shimano Deore. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, rohy, kliky, přehazovačky, přesmykače atd.

Nejvhodnější je tedy „kompletní sada", kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost a životnost. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, to oceníte při delších cestách, kdy je úspora sil opravdu znát.

Rám

Muži preferují tzv. pánskou variantu rámu, která je zároveň univerzální pro obě pohlaví. Dámské rámy jsou technologicky a kvalitativně plnohodnotné, ale zaměřují se více než na dravou a závodní geometrii na pohodlný anatomický posed, měkčí odpružení, dobrou ovladatelnost, přizpůsobené sedlo a citlivé brzdy.

Jaké jsou výhody jednotlivých materiálů rámů?

Výhody Nevýhody
Hliník nízká hmotnost, tuhost nižší pružnost
Karbon pevnost a extrémní lehkost vyšší cena
Scandium jde o slitinu hliníku, která je pružná a pevná vyšší cena
Titan nízká hmotnost, pružnost, pevnost a tuhost vyšší cena a dražší technologie zpracování
Hořčík lehkost, pevnost Cena
Ocel tuhost, pružnost, dobré zpracování vyšší hmotnost

Jak zvolit správnou velikost rámu?

Výška postavy (cm): Velikost a výška rámu podle označení:
do 165 15”, 16”, S, do 44 cm
160 – 175 17”, 18”, M, do 48 cm
175 – 185 19”, 20”, L, do 52 cm
185 – 195 21”, 22”, XL, do 55 cm
nad 195 23”, 24”, 58–60 cm

Poznámka: tabulka je orientační, v případě crossových a cestovních kol je možné volit velikost o jednu úroveň větší.

Brzdy

Na kolech jsou často používány brzdy čelisťové – tzv. V-brakes. Poskytují dobré brzdné vlastnosti, ale jejich nevýhodou je klesající spolehlivost za mokra, proto si stále více náruživých cyklistů pořizuje kotoučové brzdy. Brzdný disk je umístěn u náboje kola, díky tomu je méně citlivý na případnou deformaci a opotřebení vlivem nečistot. Účinnost brzd je pak vyšší a ovládání komfortnější.

Převody

Pro rekreačně-sportovní jízdy není rozhodující počet převodů, ale jejich rozsah. Závodní a sportovní kola mají jemně odstupňované převody pro ideální využití frekvence šlapání. Pokud jsou převodníky, kazeta i řetěz z vyšší řady komponentních sad, znamenají úsporu hmotnosti a mají vyšší životnost.

Jaké kolo zvolit?

1. Jsem milovníkem náročného nezpevněného terénu

V takovém případě je horské kolo (MTB) ideální volbou. Je vybaveno širšími plášti s hrubým vzorkem, aby dobře sedělo i na kluzkém povrchu a zvládalo nerovnosti. Cyklista sedí vzpřímeněji a drží širší řidítka, aby kolo snadněji ovládal.

Horská kola dělíme na kola s pevným rámem a kola celoodpružená, která mají odpruženou vidlici i rám, což umožňuje frekvenčně šlapat i na nerovném povrchu a rychleji a lépe zvládnout sjezd. Dobrá celoodpružená kola umožňují pro asfaltové úseky uzamknout přední i zadní pružení, nebo ho zamykají automaticky.

Horské kolo s odpruženým ráme i přední vidlicí

Horské kolo s odpruženým ráme i přední vidlicí

2. Potřebuji se dostat do práce, na nákup a na koupaliště

Na kratší vzdálenosti je vhodné kolo označované jako městské. Je určeno pro jízdu na rovinatém a kvalitním podkladu. I z tohoto důvodu může mít méně převodů a není konstrukčně uzpůsobeno do náročného terénu.

Velká poptávka je po městských kolech v retro designu

Velká poptávka je po městských kolech v retro designu

Druhou možností pro krátké rekreační projížďky jsou cruisery. Pohodlná a efektní kola, která opravdu příjemně zpestří drahocenný volný čas. Velké odpružené sedlo doplňují dlouhá řídítka, krásný hliníkový rám, široké pneumatiky a zářivě chromované díly. S takovým kolem vás nikdo na ulic nepřehlédne.

3. Preferuji klasickou silniční cyklistiku, láká mě rychlost a vytrvalost

Silniční kola mají úzké pneumatiky, tuhé hliníkové nebo karbonové rámy a řadí se duálními brzdovými pákami na beranech.

Silniční kolo s hliníkovým rámem a karbonovou vidlicí. Na silnici je váha kola a rychlost vším

Silniční kolo s hliníkovým rámem a karbonovou vidlicí. Na silnici je váha kola a rychlost vším

4. Jezdím na silnici i v terénu. Nechci 2 kola, ale jedno universální

V takovém případě musíte zvolit kompromis, který nabízí trekingové kolo (označované také jako krosové). Liší se výbavou a odpružením a spojuje v sobě výhody silničního a horského kola. Je určeno pro jízdu po silnici a v členitějším terénu. Vyznačuje se větším průměrem kol 28" (horské kolo 26"), univerzálním dezénem plášťů a podobnými převody jako horské kolo. Umožňuje tedy zvládnout většinu polních a lesních cest bez velkého kamení a kořenů, asfalt, roviny i horské kopce. Ve městě je dostatečně rychlé a pokud není moc obrubníků, kostek a kolejí, do práce vás dobře doveze.

Dámské krosové kolo do lehčího terénu a na cyklostezky

Dámské krosové kolo do lehčího terénu a na cyklostezky

5. Mám rád agresivní jízdu proloženou akrobatickými prvky

Cyklisté začínající s různými triky a skoky využívají street kola. Zvládnou i velmi náročný terén a intenzivní zacházení, avšak nejsou vhodná pro delší trasy. Naopak na agresivní jízdu v těžkém terénu lze doporučit BMX kolo (BMX = Bicycle Moto-cross[X]). Tyto kola mají typicky malý rám (20"), aby byla zaručena dobrá ovladatelnost a celkově odolná konstrukce, která musí zvládat extrémní zatížení.

Při předvádění triků jak na rovné zemi (flatland), tak na ulici (street) nebo na rampě se používají freestyle kola. Jsou vybavena „pegy" (kolíky) na osách nábojů umožňující provádění veškerých triků.

Dirt Bike kola jsou využívána na skoky a pro technické prvky prezentované na závodních drahách. Jsou vybavena přehazovačkou, odpruženou vidlicí, mají účinné brzdy a pohodlné sedlo, které alespoň částečně tlumí nárazy v případě nechtěně tvrdého dopadu.

Nejvyšších kvalit jak po stránce materiálu, tak vývoje dosahují downhill kola. Jsou speciálně určená na jízdu z kopce (downhill) i na jízdu po sjezdovce (sloperide). Základem je celoodpružení, které je na přední i zadní vidlici doplněno o nejdokonalejší technologické prvky.

Elektrokola

Toužíte-li po elektrokole, máte 2 možnosti jak si ho pořídit: Můžete si koupit pouze elektrosadu, kterou přiděláte na klasické kolo, nebo rovnou zvolíte elektrokolo. Pokaždé je použit motor a baterie, která vám po cca 30 km (záleží na terénu, na váze jezdce, na nahuštění pneumatik) bude pomáhat s pohonem kola, nebo jej bude pohánět zcela samostatně. Při šlapání pedály se u některých modelů baterie lehce dobíjí – rekuperuje.

Univerzální elektrokolo pro různé druhy terénu. Na rámu vidíte elektrickou pohonnou jednotku

Univerzální elektrokolo pro různé druhy terénu. Na rámu vidíte elektrickou pohonnou jednotku

Cyklistické přilby

Při cyklistice nezapomínejte ani na ochranné pomůcky, z nichž nejdůležitější je cyklistická přilba. Měla by být:

  • pohodlná
  • řádně upevněná
  • se snadným zapínáním
  • s dostatečnými větracími otvory
  • s nastavitelným páskem
  • lesklá a dobře viditelná i z velké vzdálenosti
  • s atestem státní zkušebn

Jízdní kola dle kategorií