Jak vybrat jízdní kolo

Cyklistika se stala oblíbeným sportem, představuje možnost zdravého pohybu a relaxace v přírodě, a to v každém věku. Kolo se tak opět vrátilo na výsluní a je nyní velmi populárním dopravním prostředkem.

Než se rozhodnete k nákupu

Než se rozhodnete k nákupu, je třeba si ujasnit kritéria výběru. Hlavní roli hraje terén, ve kterém se budete pohybovat. Neexistuje 100% univerzální kolo – vždy je vhodné pro určitý typ terénu. Použití je možné samozřejmě téměř kdekoli, ale výsledkem takové jízdy mohou být nejen bolavá záda či nohy, ale i namožené klouby z jízdy v terénu bez odpružení.

Dalším parametrem je celková kvalita kola s ohledem na předpokládané ujeté kilometry a styl jízdy. Při výběru sledujeme:

  • úroveň kvality zpracování použitých dílů (sady komponentů),
  • technologii zpracování rámu,
  • kvalitu použitých kol,
  • výšku postavy jezdce.

Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně omezit váš výkon a způsobit mnoho nepříjemných pocitů během jízdy i po ní.

Komponenty neboli sada komponentů

Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Správně je však sada komponentů soubor dílů konkrétního výrobce stejné úrovně a označení, například Shimano Deore. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky,rohy, kliky, přehazovačky, přesmykače atd.

Nejvhodnější je tedy kompletní sada od jedné značky, kdy na kole nejsou použity komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo – čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost a životnost celého kola.

Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u dražších sad se obvykle používá skandium, titan a karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola. Nižší váhu oceníte při delších cestách, kdy je úspora sil opravdu znát.

Rám

Výhody Nevýhody
Hliník nízká hmotnost, tuhost nižší pružnost
Karbon pevnost a extrémní lehkost vyšší cena
Scandium jde o slitinu hliníku, která je pružná a pevná vyšší cena
Titan nízká hmotnost, pružnost, pevnost a tuhost vyšší cena a dražší technologie zpracování
Hořčík lehkost, pevnost cena
Ocel tuhost, pružnost, dobré zpracování vyšší hmotnost

Jak zvolit správnou velikost rámu?

Výška postavy (v cm) Velikost a výška rámu podle označení
do 165 15”; 16”; S; do 44 cm
166–175 17”; 18”; M; do 48 cm
176–185 19”; 20”; L; do 52 cm
186–195 21”; 22”; XL; do 55 cm
nad 196 23”; 24”; 58–60 cm

Brzdy

Na kolech jsou často používány brzdy čelisťové – tzv. V-brakes. Poskytují dobré brzdné vlastnosti, ale jejich nevýhodou je klesající spolehlivost za mokra, proto si stále více náruživých cyklistů pořizuje kotoučové brzdy. Brzdný disk je umístěn u náboje kola, díky tomu je méně citlivý na případnou deformaci a opotřebení vlivem nečistot. Účinnost brzd je pak vyšší a ovládání komfortnější.

Převody

Pro rekreačně-sportovní jízdy není rozhodující počet převodů, ale jejich rozsah. Závodní a sportovní kola mají jemně odstupňované převody pro ideální využití frekvence šlapání. Pokud jsou převodníky, kazeta i řetěz z vyšší řady komponentních sad, znamenají úsporu hmotnosti a mají vyšší životnost.

Jaký je rozdíl mezi pánským a dámským kolem?

Kromě rozdílného vzhledu a uzpůsobení rámu se dámská jízdní kola liší ještě v dalších ohledech. Jsou přizpůsobená ženské fyziologii, menší postavě i rukám. Jaké mají výrobci bicyklů vychytávky pro cyklistky?

  • Rám se sníženou horní rámovou trubkou pro jednoduché nasedání a sesedání i v sukni. Zkrácený a menší rám pak vyhovuje zejména ženám s menší postavou.
  • Odpružení vidlic dámského kola je měkčí, aby správně reagovalo i na nižší hmotnost.
  • Užší řídítka a kratší představec kopírují menší vzrůst a usnadňují ovladatelnost.
  • Anatomicky tvarované užší gripy ulehčí držení řídítek.
  • Dámské sedlo na kolo je kratší a širší kvůli větší pánvi a pro pohodlnější posed.

Nejdůležitějším bodem při výběru dámského kola je správná velikost rámu a nastavení představce a sedla. Pokud vás po jízdě budou bolet záda, nastavení těchto částí zkontrolujte a upravte.

Jaké kolo zvolit?

Jsem milovníkem náročného nezpevněného terénu

V takovém případě je horské kolo (MTB) ideální volbou. Je vybaveno širšími plášti s hrubým vzorkem, aby dobře sedělo i na kluzkém povrchu a zvládalo nerovnosti. Cyklista sedí vzpřímeněji a drží širší řídítka, aby kolo snadněji ovládal.

Horská kola dělíme na kola s pevným rámem a kola celoodpružená, která mají odpruženou vidlici i rám, což umožňuje frekvenčně šlapat i na nerovném povrchu a rychleji a lépe zvládnout sjezd. Dobrá celoodpružená kola umožňují pro asfaltové úseky uzamknout přední i zadní pružení, nebo ho zamykají automaticky.

Horské kolo
Horské kolo s odpruženým ráme i přední vidlicí
Potřebuji se dostat do práce, na nákup a na koupaliště

Na kratší vzdálenosti je vhodné kolo označované jako městské. Je určeno pro jízdu na rovinatém a kvalitním podkladu. I z tohoto důvodu může mít méně převodů a není konstrukčně uzpůsobeno do náročného terénu.

Druhou možností pro krátké rekreační projížďky jsou cruisery. Pohodlná a efektní kola, která opravdu příjemně zpestří drahocenný volný čas. Velké odpružené sedlo doplňují dlouhá řídítka, krásný hliníkový rám, široké pneumatiky a zářivě chromované díly. S takovým kolem vás na ulici nikdo nepřehlédne.

Městské kolo
Velká poptávka je po městských kolech v retro designu
Preferuji klasickou silniční cyklistiku, láká mě rychlost a vytrvalost

Silniční kola mají úzké pneumatiky, tuhé hliníkové nebo karbonové rámy a řadí se duálními brzdovými pákami na beranech.

Silniční kolo s hliníkovým rámem
Silniční kolo s hliníkovým rámem a karbonovou vidlicí. Na silnici je váha kola a rychlost vším
Jezdím na silnici i v terénu. Nechci 2 kola, ale jedno univerzální

V takovém případě musíte zvolit kompromis, který nabízí trekingové kolo (označované také jako krosové). Liší se výbavou a odpružením a spojuje v sobě výhody silničního a horského kola. Je určeno pro jízdu po silnici a v členitějším terénu. Vyznačuje se větším průměrem kol – 28" (horské kolo má 26"), univerzálním dezénem plášťů a podobnými převody jako horské kolo. Umožňuje tedy zvládnout většinu polních a lesních cest bez velkého kamení a kořenů, asfalt, roviny i horské kopce. Ve městě je dostatečně rychlé a pokud na cestě nepotkáte moc obrubníků, kostek a kolejí, do práce vás spolehlivě doveze.

Dámské krosové kolo
Dámské krosové kolo do lehčího terénu a na cyklostezky
Jezdím na silnici i v terénu. Nechci 2 kola, ale jedno univerzální

Cyklisté začínající s různými triky a skoky využívají street kola. Zvládnou i velmi náročný terén a intenzivní zacházení, avšak nejsou vhodná pro delší trasy. Naopak na agresivní jízdu v těžkém terénu lze doporučit BMX kolo (BMX = Bicycle Moto-cross [X]). Tato kola mají typicky malý rám (20"), aby byla zaručena dobrá ovladatelnost a celkově odolná konstrukce, která musí zvládat extrémní zatížení.

Při předvádění triků jak na rovné zemi (flatland), tak na ulici (street) nebo na rampě se používají freestyle kola. Jsou vybavena „pegy" (kolíky) na osách nábojů umožňující provádění veškerých triků.

Dirt Bike kola jsou využívána na skoky a pro technické prvky prezentované na závodních drahách. Jsou vybavena přehazovačkou, odpruženou vidlicí, mají účinné brzdy a pohodlné sedlo, které alespoň částečně tlumí nárazy v případě nechtěně tvrdého dopadu.

Nejvyšších kvalit jak po stránce materiálu, tak vývoje dosahují downhill kola. Jsou speciálně určená na jízdu z kopce (downhill) i na jízdu po sjezdovce (sloperide). Základem je celoodpružení, které je na přední i zadní vidlici doplněno o nejdokonalejší technologické prvky.

Toužíte-li po elektrokole, máte 2 možnosti, jak si ho pořídit:

  • Můžete si koupit pouze elektrosadu, kterou přiděláte na klasické kolo,
  • nebo rovnou zvolíte kompletní elektrokolo.

Pokaždé je použit motor a baterie, která vám po cca 30 km (záleží na terénu, na váze jezdce, na nahuštění pneumatik aj.) bude pomáhat s pohonem kola, nebo jej bude pohánět zcela samostatně. Při šlapání pedály se u některých modelů baterie lehce dobíjí – rekuperuje.

Univerzální elektrokolo
Univerzální elektrokolo pro různé druhy terénu. Na rámu vidíte elektrickou pohonnou jednotku
TIP: Pokud si nejste jisti, jak vybrat správnou velikost kola, přečtěte si našeho rádce Jak vybrat velikost kola

Cyklistické přilby

Při cyklistice nezapomínejte ani na ochranné pomůcky, z nichž nejdůležitější je cyklistická přilba. Měla by být:

Dále se používají:

  • pohodlná,
  • řádně upevněná,
  • se snadným zapínáním,
  • s dostatečnými větracími otvory,
  • s nastavitelným páskem,
  • lesklá a dobře viditelná i z velké vzdálenosti,
  • se státním atestem.