CZ 2018-11-SG-NewCollection


Vánoční nákupy startují už začátkem října, většina zákazníků ale nakupuje na poslední chvíli

Praha, 10. listopadu 2011

Dá se vánoční nálada pozorovat přes čísla? Statistiky internetové nákupní galerie MALL.CZ ukazují že ano. Vánoční nákupy každoročně startují se začátkem října a čísla kontinuálně rostou až do třetího prosincového týdne. Ukazateli „vánoční nálady” nejsou jen obraty, ale také konverzní poměr. Samozřejmě v případě že připustíme, že vánoční nálada rovná se ochotě nakupovat dárky.

Stejně jako v minulých letech i letos vánoční nákupy odstartovaly v říjnu. Zatímco loni se začaly obraty postupně zvedat v týdnu od 10. října, letos to bylo o týden dříve, od 2. října. Od těchto bodů čísla rostou, jediným narušením křivky jsou volné dny (28. říjen či 17. listopad). Naopak působí termíny výplat a také první sníh, který napadne.

Zatímco v říjnu je nárůst objednávek poměrně pozvolný, dynamika znatelně roste s počátkem listopadu. Říjen znamená oproti září zvýšení počtu objednávek v řádech desítek procent. Když však srovnáme září s listopadem, dostáváme téměř 300% nárůst. Vše pak vrcholí v druhém prosincovém týdnu, kdy je skok oproti září až šestinásobný.

„Právě v tomto týdnu se rozhoduje o připravenosti logistiky obchodu. Do Vánoc už zbývá relativně krátký čas, takže zákazníci jsou velmi citliví na každé zpoždění v dodávce, současně už zaměstnanci e-shopu mají za sebou náročné několikatýdenní období. Naše distribuční centrum je letos připraveno expedovat až 35 tisíc ks zboží za den,” popisuje Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ.

Zajímavý je i vývoj konverzního poměru, který je spolehlivým indikátorem vánoční nálady. Ten v předvánočním období vzroste na více než dvojnásobek své obvyklé hodnoty a začátkem prosince dosahuje k 6 %.

  • Září: výchozí stav, relativní klid
  • Říjen: oproti září nárůst objednávek o desítky procent
  • Listopad: oproti září nárůst o bezmála 300 %
  • Prosinec: špička v druhém týdnu, nárůst o 600 % oproti září, poté pokles
  • Leden: druhá vlna nákupů, konají se výprodeje